Képzés, humánerőforrás-fejlesztés

A védőnői és háziorvosi ellátással kapcsolatban a minőségi munkavégzés iránti igény korszerű tudást és módszerek alkalmazását kívánja meg a szakemberektől. A gyermek alapellátásban dolgozó szakemberek részére jelenleg nem állnak rendelkezésre olyan továbbképzések, melyek kellő segítséget, elméleti és főleg gyakorlati útmutatást nyújtanak a fejlődési zavarok felismeréséhez, a rehabilitációs lehetőségekről, az ellátási algoritmusról, valamint a társszakmák kompetenciáiról.

A módszertani alprojektben olyan jelentőségű fejlesztések történnek, amelyek megismertetése, elterjesztése érdekében képzési programok fejlesztése és szervezése szükséges.

Főbb tevékenységek a képzési, humánerőforrás-fejlesztési alprojektben

Az egységes szemlélet és gyakorlat érdekében:

  • az új ismereteket tartalmazó továbbképzések, tananyagcsomagok fejlesztése,
  • a kidolgozott tananyagcsomagok továbbképzési rendszerben való elhelyezése, minősítése (akkreditálás a vonatkozó jogszabályok szerint),
  • korszerű képzési formák (távoktatás) és módszerek alkalmazásával pontszerző továbbképzések megszervezése, lebonyolítása történik. 

A területi, iskolai és kórházi védőnőknek, illetve a vegyes praxist ellátó, és házi gyermekorvosoknak összesen 14 különféle szakmai tartalmú továbbképzés készült, többek között az alábbi témákban:

  • gyermekek fejlődésének nyomon követése, életkorhoz kötött szűrések,
  • rizikófelmérés,
  • koragyermekkori fejlődés-lélektani ismeretek,
  • a család működésével és működési zavaraival kapcsolatos általános ismeretek,
  • organikus fejlődés és zavarai (a korai intervenciós szolgáltató hálózat és a korai fejlesztés),
  • különböző élethelyzetű szülők csoportos foglalkozása,
  • kommunikációs készségfejlesztés, stb. 

A továbbképzések ingyenesen vehetők igénybe, és a szakemberek maguk választhatják ki, hogy mely(ek) elvégzése segíti leginkább a munkájukat. A továbbképzések elméleti és gyakorlati modulokat tartalmaznak. Az elméleti tananyag távoktatási (e-learning) formában lesz elérhető. A 3-6 gyakorlati nap szervezésekor figyelembe vesszük a munkaadói szempontokat, a helyettesítési feladatokat és lehetőség szerint a lakóhelyhez minél közelebbi helyszínre szervezzük a csoportokat (utazási és időfaktor).
Az alprojektben a fentiek mellett tananyagcsomagokat és modulokat fejlesztettünk és tesztelünk a védőnői alapképzés és szakorvosképzés számára az egészségtudományi és orvosi karok, képzőintézmények együttműködésével.