Archív tartalmak
Archív tartalmak / Minőségfejlesztés / Módszertani útmutató

Módszertani útmutató a gyermek-egészségügyi alapellátás szakmai tevékenységének értékeléséhez és fejlesztéséhez

A gyermek-egészségügyi alapellátás minőségfejlesztését szolgáló módszertani levelek évtizedek óta ismertek, az alapellátásra vonatkozó szakmai irányelvek, protokollok kidolgozása 2006-tól vált egyre gyakoribbá. Ezek azonban különböző módszerekkel, összehangolás nélkül készültek, tartalmi mélységük pedig egyenetlen volt. Esetleges volt továbbá az új protokollok alkalmazásához szükséges feltételek biztosítása, illetve a szakemberek felkészítése. Nehézséget jelentett az is, hogy a védőnők, házi gyermekorvosok és vegyes praxisú háziorvosok számára többnyire nem volt egyértelmű, hogyan értékelhetik tevékenységük minőségét, hogyan hasonlíthatják azokat mások tevékenységéhez, és hiányzott a motiváció az ellátói tevékenység minőségének és megfelelőségének követéséhez.

Nem állíthatjuk, hogy ezek a problémák csak a múltban léteztek. Az egészségügyi alapellátók tevékenységének értékelése főként az egészségügyi ágazati jogszabályok, valamint a szakmai szabályok érvényesülésének ellenőrzését jelentette, és ez az utóbbi két évtizedben (az 1993 és 2013 májusa közötti időszakban) jellemzően a szakmai felügyeleti rendszer által történt. A helyzetet jól jellemezte, hogy az orvosi és a védőnői tevékenység szakmai felügyeleti rendszere mind felépítésében, mind működésében és módszerében is eltért egymástól.

A Kora gyermekkori program keretei között ennek érdekében készült el az a módszertani útmutató, melynek célja olyan elméleti és gyakorlati ismeretek, módszerek bemutatása, amelyek alkalmazásával:

  • egységes alapelvekkel, módszerrel értékelhető a gyermek-egészségügyi alapellátás (orvosi, védőnői) színvonala;
  • elvégezhető a gyermek-egészségügyi alapellátás (orvosi, védőnői) minőségének kritikuselemzése;
  • rendszerelméleti filozófiára építve lehetőség nyílik a rendszerhibák feltárására és a rendszerszerű működészavarok korrekciójára;
  • feltárhatók a gyermek-egészségügyi (orvosi,védőnői) alapellátással kapcsolatos szakmai hiányosságok;
  • támogathatók a konstruktív minőségjavító törekvések, és nem „bűnbakképzés” vagy szankcionálás történik;
  • segíthető a szakmailag indokolt változások megtervezése, bevezetése, illetve azok hatásának nyomon követése;
  • folyamatos javulás érhető el a megelőző - gyógyító egészségügyi ellátás területén, különös tekintettel az orvosi és védőnői szakterületek szoros együttműködését igénylő tevékenységeire.

Az útmutató azoknak a szakembereknek szól, akik a gyermek-egészségügyi alapellátás minőségfejlesztése, az ellátás folyamatos javulása érdekében az ellátók tevékenységét – különböző okból, pl.: belső minőségügyi ellenőrzés, szakmai minőségértékelés, hatósági célú szakfelügyelet – értékelni kívánják.

Az útmutatóban az elméleti alapok mellett sok gyakorlati példa is helyet kapott. Ezeket az olvasók szíves figyelmébe ajánljuk abból a célból is, hogy a példák tartalmát és/vagy struktúráját, de főként az alkalmazott módszereket használják, ezek adaptálásával tervezzék meg és/vagy hajtsák végre saját illetékességi körükben az ellátás minőségére és megfelelőségére vonatkozó szakmai értékeléseket, bármely okból kerüljön is sor azokra.

Kapcsolódó anyagok
Letölthető állományok